Rappl, R.; Wiltschko, R.; Weindler, P.; Berthold, P.; Wiltschko, W.: Orientation behavior of Garden Warblers (Sylvia borin) under monochromatic light of various wavelengths. The Auk 117 (1), S. 256 - 260 (2000)
Bletz, H.; Weindler, P.; Wiltschko, R.; Wiltschko, W.; Berthold, P.: The magnetic field as reference for the innate migratory direction in blackcaps, Sylvia atricapilla. Die Naturwissenschaften 83 (9), S. 430 - 432 (1996)
Berthold, P.; Wiltschko, W.; Miltenberger, H.; Querner, U.: Genetic transmission of migratory behavior into a nonmigratory bird population. Experientia: interdisciplinary journal for the life sciences 46 (1), S. 107 - 108 (1990)
Helbig, A. J.; Berthold, P.; Wiltschko, W.: Migratory orientation of blackcaps (Sylvia-atricapilla): Population-specific shifts of direction during the autumn. Ethology 82 (4), S. 307 - 315 (1989)
Wiltschko, W.; Gwinner, E.; Wiltschko, R.: The effect of celestial cues on the ontogeny of non-visual orientation in the garden warbler (Sylvia borin). Zeitschrift für Tierpsychologie 53 (1), S. 1 - 8 (1980)
Gwinner, E.; Wiltschko, W.: Endogenously controlled changes in migratory direction of the garden warbler, Sylvia borin. Journal of Comparative Physiology A-Neuroethology Sensory Neural and Behavioral Physiology 125 (3), S. 267 - 273 (1978)
Bei Zebrafinken fällt kein Meistersänger vom Himmel. Jeder Jungvogel muss zunächst eine Gesangsschule durchlaufen. Singvögel sind deshalb gute Modellorganismen dafür, wie Lernvorgänge im Tierreich ablaufen